Liczba osób niewidomych i słabowidzących na świecie jest estymowana na 314 milionów (z czego 45 milionów to osoby niewidome). Według raportów Unii Europejskiej na każde 1000 Europejczyków 4 osoby to niewidomi lub słabowidzący. Utrata wzroku to najpoważniejsza niepełnosprawność sensoryczna, która pozbawia człowieka ok. 90% informacji sensorycznej. Pomimo wieloletnich wysiłków badawczych nad elektronicznymi systemami wspomagania osób niewidomych w samodzielnym poruszaniu nadal nie opracowano rozwiązań, które spotkałyby się z powszechną akceptacja tej osób z niepełnosprawnością wzrokową. Biała laski (bez zamontowanej elektroniki) nadal pozostaje podstawową pomocą nawigacyjną niewidomego [1].
Elektroniczne system nawigacji osobistej (ang. Electronic Travel Aids) to ogólny termin obejmujący szeroką klasę urządzeń wspomagających niewidomych w samodzielnym poruszaniu się [2]. Można zdefiniować następującą klasyfikacje systemów ETA: 1) detektory przeszkód, 2) systemy obrazowania otoczenia, 3) systemy orientacji przestrzennej i nawigacji. Dwie pierwsze grupy urządzeń to systemy osobiste (noszone) urządzenia o różnej złożoności technologicznej, które skanują środowisko w zakresie od małych (detektory ultradźwiękowe) do większych zasięgów (systemy wizyjne). Trzecia grupa systemów klasy ETA umożliwia m.in. wyznaczać położenie geograficzne i/lub pozyskiwać dane z rozproszonych sieci radiowych, np. sieci czujników, map cyfrowych i systemów GPS. W Instytucie Elektroniki Politechniki Łódzkiej od wielu lat prowadzone są nad systemami klasy ETA głównie w ramach projektu „Naviton” oraz „Sound of Vision” Europejskiego programu „Horyzont 2020” [3]
Do najważniejszych osiągnięć badawczych Instytutu można zaliczyć następujące rozwiązania techniczne:
- moduł zdalnej nawigacji dla osób niewidomych - rozwiązanie umożliwiające zdalnemu asystentowi prowadzenie osób niewidomych na podstawie przesyłanych obrazów z terminala osoby niewidomej,
- moduł informacji o transporcie publicznym – w systemie zastosowano serwer przechowujący informacje on-line o lokalizacji pojazdów transportu publicznego
- specjalizowane aplikacje na smartfony wyposażone w syntezator mowy - służące jako pomoc w nawigacji, która może informować użytkownika o najbliższych miejscach zainteresowania (POI) i kierować do wskazanych miejsc docelowych
- wizyjny moduł wykrywania i nawigacji przeszkód - wykrywanie i ostrzeganie o przeszkodach za pomocą połączonych technologii elektronicznych (stereowizja, czujniki bezwładnościowe, elektroniczny kompas, GPS) i technologii dźwięku przestrzennego umożliwiającej generowanie akustycznych „obrazów” otoczenia
- sieć sygnałów radiowych zamontowanych w infrastrukturze miejskiej - sieć pomaga osobom niedowidzącym w dokładniejszym wyznaczaniu ich położenia w budynkach i poprawia precyzję pozycjonowania GPS w przestrzeniach otwartych, np. lokalizowanie przystanków transportu publicznego
- interfejs haptyczny - urządzenie pozwalające budować mapy dotykowe otoczenia
- sonifikacja obrazów - technika zastosowana w aplikacji umożliwiającej prezentowanie treści wizyjnych z wykorzystaniem dźwięków
Instytut Elektroniki miał również znaczący wkład do sukcesu projektu Sound of Vision EU, poświęconego budowie systemu nawigacyjnego dla osób niedowidzących.
Zbudowane przez nas prototypy ETA wciąż są dalekie od docelowych rozwiązań praktycznych wspomagających niewidomych. Opracowane systemy mogą stanowić element systemów wirtualnej rzeczywistości lub rzeczywistych środowisk szkoleniowych dla osób niewidomych. Z naszych doświadczeń badawczych wnioskujemy, że udział osób niewidomych w opracowaniu systemów ETA jest nieodzowny. Nasze ostatnie prace są dostępne pod adresem [4].
- Prof. Paweł Strumiłło, e-mail: pawel.strumillo@p.lodz.pl
- Dr. Piotr Skulimowski, e-mail: piotr.skulimowski@p.lodz.pl
[1] Hersh M, Johnson M (2008) Assistive technology for visually impaired and blind people. Springer, London, doi: 10.1007/978-1-84628-867-8
[2] Strumillo P., "Electronic interfaces aiding the visually impaired in environmental access, mobility and navigation," 3rd International Conference on Human System Interaction, Rzeszow, 2010, pp. 17-24, doi: 10.1109/HSI.2010.5514595
[3] Strumillo P. et al. (2018) Different Approaches to Aiding Blind Persons in Mobility and Navigation in the “Naviton” and “Sound of Vision” Projects. In: Pissaloux E., Velazquez R. (eds) Mobility of Visually Impaired People. Springer, Cham, doi: 10.1007/978-3-319-54446-5_15
[4] Skulimowski, P., Owczarek, M., Radecki, A. et al. Interactive sonification of U-depth images in a navigation aid for the visually impaired. J Multimodal User Interfaces 13, 219–230 (2019), doi: 10.1007/s12193-018-0281-3